Sidor

söndag 13 mars 2016

Goda framtidsutsikter för Dustin

I veckan kom månadens höjdpunkt, tidningen Aktiespararen, och i den en intervju med Dustins vd Georgi Ganev. Dustin är ett företag som jag funderat på att investera i sedan börsintroduktionen men än så länge har jag inte kommit till skott. Men det kanske är dags nu.

Det är några saker jag gillar med Dustin. Först och främst så är bolaget ganska enkelt att förstå sig på, de säljer it-varor online och har även börjat erbjuda tjänster till företag. Man koncentrerar sig på små och medelstora företag som inte behöver tänka och utreda i flera år innan de köper en ny printer. Jag handlar själv där och har inte ett enda klagomål (vilket jag inte kan säga om CDON men det är en annan historia).

Focus i artikeln är Dustins satsning på IT-tjänster och det tycker jag låter väldigt intressant. Dustin har redan gjort sig ett namn som ett kvalitetsföretag som återförsäljare och det kan man bygga på nu. IT-konsulterna på börsen går bra och har saftiga utdelningar till ägarna och jag kan absolut se Dustin ta upp konkurrensen med dem. Dustin delar redan idag ut cirka tre procent.

Om man läser mellan raderna i artikeln så verkar det inte heller som om Dustin är ett företag som gapar efter för mycket med stora satsningar och förvärv. Ett sunt förnuft verkar råda och skynda långsamt är mottot.
Jag anser att Dustin är en aktie för byrålådan då de långsiktiga utsikterna är goda (kortsiktigt tror jag inte på något rally i aktien). Marknaden för IT-kommer alltid att finnas och Dustin lär ta marknadsandelar. Företaget växer och det kommer bli intressant att se hur satsningen i Finland kommer att gå. Och vad säger att expansionen kommer att stanna där, vore det inte intressant att se en satsning på megamarknaden Tyskland någon gång i framtiden?

En ytterligare positiv sak är att Dustin har brutet räkenskapsår och utdelningen ske i januari och det kan ju vara ett trevligt tillskott när plånboken är tom efter julen.

Det här blev inget inlägg med en massa siffror eller ens en graf. Dustin siffror sträcker sig fyra år tillbaka i tiden och är lite på gränsen för en bra FA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar